Min frihet.



 

 

”Frihet är det viktigaste människan äger, men det vet bara de som varit ofria. För de som vuxit upp i frihet är det en självklarhet.” /Flykting från Östtyskland

 

 

Hur ofta funderar jag kring min frihet och vad den innebär för mig? Svaret är nästan aldrig. Ibland kommer det upp något som rör runt i grytan, som då FRA-lagen var på tapeten och folk ifrågasatte om den inte var ett intrång på människans integritet. Men utöver det är det sällan jag reflekterat över detta. I ett tidigare inlägg skrev jag om min stolthet över att vara svensk, men kan det vara så att tryggheten förblindar?

 

Många säger sig vara liberaler, vilket förvisso är en åskådning vars innebörd aldrig varit helt statisk, och de bör förmodligen då stå för människans frihet, yttrandefrihet och demokrati. Att inte stå för detta i dagens Sverige vore att brännmärka sig själv, även om det i sin tur skulle kunna ses som motsägelsefullt av liberalen då yttrandefriheten bör ge oliktänkande utrymme för en annan ideologisk tanke. Hur fria är vi? Bestämmer jag själv eller bestämmer staten och samhällets värderingar vad jag ska och bör göra? Jag tror jag är mer påverkad av yttre omständigheter än jag vill låta mig erkänna.

 

Lagar bör finnas för att skydda oss från varandra och så länge jag inte skadar någon annan bör min frihet vara obegränsad. Var det inte något sådant John Stuart Mill talade om? Men så är det naturligtvis inte. Lagen vill även skydda mig från mig själv. Jag måste exempelvis ha bilbälte på mig då jag färdas på vägarna och jag får inte inneha eller förtära vissa droger. Snart kommer kanske även den danska fettskatten hit, vilket måste vara helt upp- och nedvänt för alla som bantar på just fett men utan socker.

 

Hur mycket ansvar ska överheten ta? Och hur mycket ska vi låta dem ta innan vi själva reagerar? Förvisso är jag glad över att leva i det samhälle jag gör idag och skulle kunna säga att det är onödigt att klaga för det finns alltid någon som har det sämre. Men handlar det alltid om att klaga? Kanske handlar det mer om att jobba för en framtida utveckling mot mer värdighet och rättvis frihet. Och i ett samhälle där, som flyktingen skrev, friheten är självklar kanske ordets betydelse bör omvärderas och värdesättas på nytt?

 

 

Vad är frihet för dig?


Kommentarer
Postat av: Pontus Steinfeld

Hej Julia,



Det är verkligen en innehållsrik och fin blogg du har. Jag är imponerad över ditt författarskap, men inte förvånad.



Frihet är ett intressant tema som som du gärna ville ha lite kommentarer på, så jag hoppas jag har något att bidra med tillbaka.



Jag fick mig en liten tänkare på det när jag bodde i Kina för några år sedan och studerade/jobbade. Som du säkert känner till är ju många västerländska internetsidor blockerade för att inte kunna sprida "osannheter". Bl.a. kunde vi inte komma åt wikipedia, Amnesty och Facebook på naturlig väg, utan var tvungna att gå omvägar via proxys som omdirigerar trafiken inne på en annan sida. Även dessa blev stängda från tid till annan.

Mest påfallande var nog mediebevakningen och återgivningen av den. Detta var ett halvår innan OS i Beijing och Steven Spielberg hade precis hoppat av som regissör för öppning p.g.a. Kinas delaktighet i en dåvarande konflikt. Kinas CCTV 9 (som är den statliga kanalen på engelska) rapporterade att avhoppet berodde på att Kina inte deltog alls i kriget, och visade massa TV-bilder som visade motsatsen. Men i själva verket berodde avhoppet på att Kina deltog på fel sida i konflikten. Close but so wrong!



I alla fall. Tillbaka till det lite mer filosofiska planet. Richard Price skrev följande i Additional observations on the nature and value of civil liberty ifrån 1777: Vill du veta om jag är fri? Fråga mig då inte om jag behandlas väl, utan fråga mig om jag har en herre, om jag står under någon annans överhöghet. Gör jag det så är jag inte fri, vad jag än i övrigt äger eller kan göra.



Personligen tycker jag det är mycket intressant citat när man pratar om religion. Hans sak den gången var lösrivning av USA ifrån Storbritannien. Allt är ju dock efter det fina Svenska uttrycket LAGOM. Jag tror inte anarki skulle bidra till mer frihet; snarare tvärt om.



Hur har du det nu för tiden annars? Hur är livet som lärare? Du verkar resa väldigt mycket när jag "spionerar" på Facebook :) Det är ju kul!

Hoppas verkligen allt är bra med dig, och fortsätt med din fantastiska blogginsats!

Kram

Pontus

2012-01-14 @ 00:15:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0