Myternas död.





Undrar hur mycket jag tror på som egentligen inte är sant? Här följer några exempel på falska myter som inte har några vetenskapliga belägg:

 

  • Elefanten är det enda däggdjuret som inte kan hoppa (det finns fler).
  • Naglar och hår fortsätter att växa efter döden.
  • Humlan borde inte kunna flyga (vi vet mycket väl hur och varför den flyger – inga konstigheter).
  • Man får inte bada inom en timme efter att man ätit för då kan man få kramp.
  • Ett hundår kan jämföras med sju människoår (det varierar mellan olika raser).
  • Avrakat hår växer ut snabbare och grövre.
  • Synen försämras om man läser i skum belysning.
  • Tjurar blir uppjagade av den röda färgen på matadorens muleta (tjuren kan inte uppfatta färgen röd utan irriteras av rörelserna).
  • Man kan inte vika ett papper på mitten mer än 7 gånger (rekordet är på 12 gånger).
  • Vi använder bara 10 procent av vår hjärnkapacitet (vi använder mer).
  • Man ska dricka åtta glas vatten om dagen (den mängden kan till och med vara skadlig).

 

Ofta är det ganska harmlösa feluppfattningar, men att ha källkritiken med sig är mycket viktigt i denna värld som överöser oss med information via internet, reklam, böcker och TV. Jag måste fråga mig vem eller vad som kan vara de bästa källorna för att svara på mina frågor. Å andra sidan, oftast kommer jag inte till någon skada om jag har saker och ting fel för mig och jag kan leva ett ganska bra och lyckligt liv till trots. Det blir dock problem om jag för fram felaktigheter på en högre nivå där det kan får konsekvenser för andra. Visst vore det tragiskt om vi exempelvis utgick från den gamla och falska myten om att kvinnor är mindre smarta än män för att de har mindre hjärnor - vilket ett gäng ungdomar, som min broder träffade i Australien, var övertygade om och hänvisade som bevis till Google?

 

Det är roligt att lära sig nya saker men var på din vakt. Google i all ära, men fundera en gång extra över källans ursprung och syfte.

 

 

Må väl!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tänkvärt och intressant. Du skriver kluriga saker, det förgyller min dag. Kram!

2011-04-25 @ 06:39:41
Postat av: Bodypalace

kramp får man ju visst om man ätit innan man simmar :P

2011-04-25 @ 08:00:20
URL: http://bodypalace.blogspot.com
Postat av: Svar

Små kramper i exempelvis fötter kan man få om man simmar mycket, men det är lika dant om man släpper iväg ungarna att springa i vattenspridaren efter maten. Det är alltså inget farligt. Många har säkert hört föräldrar säga att man inte får bada inom en timme efter mat vilket bottnar sig i en överdriven rädsla för att sjunka som en sten och drunkna. Du får bada efter maten, du kommer inte dö.

2011-04-25 @ 10:54:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0