Journey of life.





Fikade med en god vän häromdagen och kom under vårt samtalet in på livets resa. Den där resan vi gör med oss själva och vårt inre. Vi verkade båda överrens om att vi alla behöver tid för reflektion. Det blir svårt att vara den människan man vill vara om man aldrig stannar upp och reflekterar över sig själv, sina värderingar och sitt handlande.

Vi har lätt för att döma andra och deras agerande. Vi kan säga till vad de gör fel, hur de sårar oss och hur de borde tänka och göra istället. Men hur ofta säger vi de sakerna till oss själva? Det är inte lätt.

Livets med- och motgångar är verkligen en fantasitsk och spännande resa. De svåra stunder jag har haft vill jag inte vara utan, de har givit mig så mycket. Med den där reflektionen kan jag använda de erfarenheter till att bli en bättre människa, den människa jag strävar mot att bli. För det är bara mig själv jag kan ändra på. Jag kan inte ändra någon annan. Men jag tror att man som en god förebild kan inspirera andra till att reflektera och vilja våga bli den människa de själva vill vara.

Det är lätt att bli förvirrad i dagens djungel av intryck. Alla dessa intryck som säger hur jag ska eller borde vara. Smal, vältränad, äta sunt, laga all mat själv, jobba heltid, ha en utbildning, skänka pengar, ta hand om familjen, städa och tvätta samt vara snygg och modemedveten m.m. Låter det jobbigt? Är det rimligt?

Försöker jag vara den jag vill vara, eller försöka jag vara vad jag tror samhället vill?

För mig räcker det inte med att fundera och reflektera, jag måste handla. Det spelar ingen roll vad jag tänker, oavsett om det är gott eller ont, det är vad jag gör som är av betydelse.

Det är ett livslångt projekt att jobba med sig själv. Men det är samtidigt det mest roliga och givande jobbet man kan ha, enligt min mening. Jag får varje dag påminna mig om mig själv och ibland tvinga mig till handling för att vara den jag vill, då alla handlingar ännu ej går per automatik.

Stanna upp, var en stund för dig själv och fundera. Se dig omkring och sluta stressa. Åk utomlands och få lite perspektiv på tillvaron. Om buddhisten har fel har du bara ett liv på dig.


Må väl!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Åhh mys, du har börjat blogga på riktigt nu =)

2011-04-12 @ 16:57:46
URL: http://oliviastertman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0