Naiv formalist?

 

 

http://cooldesktopbackgroundsx.com/fantasy-backgrounds/two-sides-desktop-wallpaper/

 

Kom över en gammal Sydsvenska från den sjunde maj i år. Per Bauhn skriver där i att Usama Bin Laden ihop med andra har ”som levande hot mot sin omvärld förverkat sin rätt till liv och fysisk integritet, och vi är inte skyldiga att ta den minsta risk för egen del för att de ska slippa att komma till skada när vi bekämpar dem.”

 

Min första tanke var klassikern; ”ska vi verkligen sänka oss till samma nivå?” Men har Bauhn kanske rätt? Blir jag då bara en annan ”naiv formalist”? Det låter ju inte heller helt bra att vara så bunden vid sina normer och principer att dessa går före oavsett vad. Ska jag då även avslöja var offret befinner sig när den som vill mörda honom frågar för att jag bestämt mig för att aldrig ljuga?

 

Men måste jag ta ställning i frågan om det var rätt att döda Bin Laden eller inte? Lyssnar jag till vad andra har att säga så har det genom historien visat sig ge flest positiva effekter eller resultat om man ställer den jagade inför rätta istället för att direkt döda.

 

Så vad tycker jag?

 

Ta sig friheter att bryta mot lagar? Vart ska det då sluta? Diskussioner som denna måste ändå föras. Att kalla de som ifrågasätter mordet för naiva formalister tycker jag inte är rättvist. Den vise måste kunna se till både den ena sidan och än den andra. Att vara så starkt övertygad åt andra hållet skulle då lik väl kunna ses som naivt enligt min mening.

 

Många gånger har jag hört att svenskarna är fega och aldrig vågar ta ställning och jag kan själv ställa mig i raden av de som uttalat dessa ord. Men måste det då vara något negativt? Som jag ser det har vi det bra i Sverige, så bra att många svenskar glömt bort vad det innebär att ha rättigheter att kämpa för. Om jag vänder på det, är alla de människor och länder som tar ställning mot varandra och ibland till och med krigar mot varandra bättre, just för att de har tagit en ställning? Lika ofta som jag hör att svenskarna är mesiga, minst lika ofta tycker jag att människor är naiva. Jag tror som jag skrivit ovan, att den vise är den som kan vrida och vända, se saker från olika sidor och inte alltid ta parti. Men med det är inte sagt att det aldrig finns en sida att välja.

 

Att vara naiv är nog sällan en medveten inställning, men hur skönt det än må vara att vara just lite naiv ibland, så tillhör den ej de mest eftertraktade egenskaperna.

 

 

Lev väl!


Kommentarer
Postat av: Helena Hj.Grahn

Tänkvärt!!!

Helena

2011-06-30 @ 19:42:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0